L’Alliance de Montréal affronte les Bandits de Vancouver pour le premier duel interconférence de la saison

May 23, 2024

L’Alliance de Montréal affronte les Bandits de Vancouver pour le premier duel interconférence de la saison

Le coup d’envoi sera donné à 22h00 (heure de l’Est)/19h00 (heure local) au Langley Events Centre. La couverture en direct sera disponible sur CEBL+, propulsé par BetVictor, TSN+, et sur l’application mobile de la LECB, disponible pour les appareils iOS et Android. Le match sera également diffusé à l’échelle national sur Game+ en dehors de l’Amérique du Nord et accessible sur NLSE aux États-Unis. 


Ces deux équipes, issues de conférences opposées et des extrémités du Canada, ont peu d’historique entre elles. Elles ne se sont rencontrées que trois fois avant ce match, avec une victoire de l’Alliance lors de leur seul affrontement de la saison dernière, remportée par une marge étroite de cinq points. Cependant, ce match pourrait bien ne pas avoir beaucoup de valeur cette saison, car les deux équipes entrent en 2024 avec des effectifs remaniés et beaucoup à prouver.


Montréal, par exemple, est la ville hôte du week-end du Championnat cette saison et bien que cela signifie une place automatique en finale de la conférence Est, cela apporte également une pression et des attentes. Entrer en séries éliminatoires à un match de la finale est une perspective excitante pour l’Alliance, considérant que l’équipe ne s’est jamais qualifiée pour les séries auparavant. 


L’année dernière, l’Alliance affichait l’une des pires offensives (82 points par match) et l’une des pires défenses (87,6 points contre) par match. Donc, s’ils ne veulent pas être considérés comme une cible facile par les équipes de l’Est, ils devront montrer qu’ils se sont améliorés. Et à leur crédit, Montréal a fait de nombreux ajustements pendant l’entre-saison. 


En commençant par ajouter deux ailiers américains : Jordan Bowden et Chris Smith. Bowden s’est distingué au Tennessee avec plus de 1 300 points marqués en carrière pour les Volunteers en plus d’avoir joué quatre saisons dans la NBA G League. De son côté, Chris Smith a joué trois saisons dans la NBA G League après une carrière universitaire bien décorée à UCLA qui l’aurait probablement amené à être repêché en NBA si sa dernière saison n’avait pas été écourtée par une blessure. 


Les deux Américains devraient probablement entrer dans le cinq de départ et alléger la charge offensive d’Ahmed Hill, le meilleur marqueur de l’équipe en 2023 (20,4 points par match). Le membre de la deuxième équipe d’étoiles de la LECB a porté la majeure partie de la charge offensive de l’Alliance sur ses épaules en 2023. Bien que Hill ait été le troisième meilleur marqueur de la ligue la saison dernière, il sacrifiera sûrement quelques points cette année si ça signifie que l’équipe peut menacer les défenses de ses adversaires avec une offensive plus équilibrée. 


De retour avec Hill sera Alain Louis. Le deuxième choix au total de l’Alliance au repêchage U Sports en 2022 a rempli admirablement le rôle de partant les 11 fois où il a été appelé à le faire la saison dernière. Louis a moyenné 9,3 points et 5,5 passes décisives, le quatrième plus haut total de la LECB en 2023. 


C’est le dernier post de partant où réside l’intrigue pour Montréal, alors que l’équipe détient quelques options intéressantes. Ils pourraient y aller avec le produit local Elijah Ifejeh, qui revient pour une troisième saison avec l’Alliance et qui peut ajouter de la taille à l’équipe du haut de ses 6 pieds et 8 pouces. Montréal était avant dernier en rebonds la saison dernière (36,2 par match), donc Ifejeh, aux côtés de Smith, pourrait être un moyen d’améliorer les chances de l’équipe. 


Un autre joueur intriguant à surveiller est Jahenns Manigat. Le natif de Montréal revient à Vancouver où il a passé ses deux premières saisons en LECB. Manigat a fait 23 apparitions pour les Bandits au cours de cette période, dont 15 la saison dernière. Il sera intéressant de voir dans quelle mesure l’Alliance pourra compter sur le joueur de 32 ans alors qu’ils affrontent son ancienne équipe. 


D’autre part, les Bandits n’ont pas mieux fait en 2023. S’il y a une équipe qui comprend la situation de l’Alliance en tant qu’hôte du championnat et les défis que ça présente, c’est Vancouver En tant que ville hôte la saison dernière, les Bandits sont entrés en séries éliminatoires avec une fiche de 8 victoires et 12 défaites. 


L’équipe était définitivement talentueuse – comme en témoigne la séquence de deux victoires que Vancouver a emportée avant les séries éliminatoires en plus d’avoir presque renversé le Surge de Calgary en finale de conférence – mais ne pouvait pas se débarrasser de mauvaises habitudes. Vancouver a mené la ligue en revirements la saison dernière, la seule équipe à donner le ballon plus de 16 fois par match à l’équipe adverse.


Les partisans des Bandits devraient espérer que sans la pression d’être la ville hôte, l’équipe puisse rebondir et éviter de manquer les séries éliminatoires pour une deuxième fois dans l’histoire de la franchise. 


À leur crédit, Vancouver a travaillé fort pour améliorer son effectif. En commençant par l’ajout de Koby McEwen, ancien joueur des Honey Badgers de Brampton, qui apportera une certitude que les Bandits ont manquée la saison dernière. Le champion de 2022 était l’un des meilleurs joueurs des Honey Badgers la saison dernière avec une moyenne de 13,7 points et 5,4 passes décisives tout en menant la ligue pour le pourcentage de lancers francs. 


McEwen pourra permettre à Vancouver de créer un duo explosif avec Nick Ward. Le membre de la première équipe d’étoiles de la LECB en 2021 a joué sa première saison avec les Bandits l’année dernière et s’est une fois de plus affirmé comme l’un des meilleurs pivots de la ligue. Ward a moyenné 18,7 points, 7,8 rebonds et a mené la ligue avec 62,2% de lancers réussis en 19 apparitions en 2023. 


Les Bandits ont également ajouté un duo de meneurs américains Zach Copeland et Tazé Moore. Copeland vient de connaître une saison exceptionnelle avec Bamberg Baskets dans la Bundesliga, où il a moyenné 17,7 points. Pendant ce temps, Moore apporte de l’expérience de la NBA et de la NBA G League. 


Il n’y aura pas que des nouveaux venus jeudi soir, mais il y aura également des retrouvailles attendues depuis longtemps. James Karnik revient dans l’alignement après avoir connu une première saison exceptionnelle dans la LECB en 2022 avant de manquer la saison 2023 en raison d’une blessure. Le natif de Colombie-Britannique a été le meilleur rebondeur des Bandits lors de sa seule saison dans la ligue, avec une moyenne de 15,9 points et 7,9 rebonds. 


À propos de la LECB

Ligue créée par des Canadiens pour des Canadiens avec la mission de développer des joueurs, des entraîneurs, des dirigeants sportifs et des arbitres canadiens, la LECB compte le pourcentage le plus élevé de joueurs canadiens de toutes les ligues professionnelles du pays, ses formations étant composées à 75 % de Canadiens et comptant un nombre record de 10 joueurs possédant une expérience de la NBA dans leurs rangs en 2024. Les joueurs viennent également de la NBA G League, des meilleures ligues professionnelles internationales, du programme de l'équipe nationale canadienne, des programmes de la NCAA, ainsi que de U SPORTS et de l’ACSC. Quatorze joueurs ont signé des contrats de la NBA après une saison de la LECB et de nombreux joueurs de la LECB participent chaque année à des camps d'entraînement de la NBA G League. La saison de la LECB se déroule de mai à août. Les matchs sont diffusés en direct sur CEBL+ optimisé par BetVictor, TSNTSN+RDSGame+Next Level Sports & Entertainment et Courtside1891. De plus amples informations sur la LECB sont disponibles sur CEBL.ca et via @cebleague sur InstagramTwitterTikTokLinkedInFacebook et YouTube.

May 11, 2025
Partner branding to appear on all league referee jerseys this summer
May 11, 2025
La marque du partenaire figurera sur les chandails des arbitres de la ligue cet été
May 11, 2025
The Calgary Surge are proud to announce the signing of forward Osayi Osifo for the 2025 CEBL season. A 6’9” forward known for his relentless energy, rebounding prowess, and interior efficiency, Osifo joins the Surge after a standout season with the Austin Spurs of the NBA G League.  Born in Bedworth Park, South Africa, and raised in McKinney, Texas, Osifo’s journey from a track and field athlete to professional basketball has been marked by toughness, perseverance, and constant growth. In the 2024–25 G League season, he appeared in 39 games (25 starts) for the Austin Spurs, averaging 6.1 points and 6.7 rebounds per game while shooting 64.6% from the field. “Osayi is exactly the kind of player who fits our culture — high character, high motor, and team-first,” said Calgary Surge General Manager Shane James. “His path is inspiring, and his energy and physicality on the court will make an immediate impact in Calgary.” Before going pro, Osifo enjoyed a strong collegiate career across three programs. He earned First Team All-State NJCAA Region 8 honors at Eastern Florida State College, followed by a season at the University of Florida, where he gained SEC experience with the Gators. He then transferred to Jacksonville University, where he became a key contributor and led the team in rebounding during his senior year. He posted a career-high 17 points and 11 rebounds in a win over Central Arkansas and had a stretch of seven straight games in double figures during the 2022–23 season. “I’m grateful for the opportunity to compete with the Surge this summer,” said Osifo. “Calgary has built a winning culture and a passionate fan base, and I’m excited to bring energy and toughness every night. Let’s get to work.” Osifo is the first South African player to suit up for the Surge and will bring a global perspective to the locker room. He joins a stacked 2025 roster aiming to make a deep playoff run. Tickets for the Calgary Surge’s ‘TRILOGY’ season are now available at calgarysurge.ca . This season includes regular season games at WinSport Event Centre and marquee events at the Westerner Park Centrium in Red Deer and the Scotiabank Saddledome. ### About the Calgary Surge The Calgary Surge tipped off their inaugural season at WinSport Event Centre in May 2023, after originating the Guelph Nighthawks, one of the founding members of the Canadian Elite Basketball League (CEBL). From day one, the Surge have been committed to being the Home Team for Calgary and a space where everyone is welcome. The Calgary Surge are active members of the community and have participated in a few hundred events (and counting) around the city that connect the team with diverse communities through sport, entertainment, and arts and culture. Over two seasons, the Surge have made back-to-back CEBL Championship Weekend appearances, were crowned Western Conference Champions in 2023, hold the league’s single game attendance record, and have sent over 4000 deserving kids and families to their games for free. Fans can expect even more excitement for 2025! For more information, visit www.calgarysurge.ca .
May 10, 2025
Returning for a fifth CEBL campaign, Barber sits second all-time in league history with 1,358 career points
May 10, 2025
Le site de paris sportifs licencié et réglementé en Ontario propulsera toutes les diffusions sur CEBL+ tout au long de la saison 2025
May 10, 2025
Ontario licensed and regulated Sportsbook to power all CEBL+ streaming broadcasts during 2025 season
May 9, 2025
Training camp officially gets underway today and runs until May 12 before they take on the Niagara River Lions in preseason action on May 13 at home in the CAA Centre
May 9, 2025
Australian forward led the Bandits in the final eight games of 2024 averaging 26.0 points and 8.6 rebounds
May 9, 2025
Tristan Jass and the Bandits to face Sikh Warriors in May 10 charity matchup in Vancouver
May 9, 2025
The Saskatchewan Rattlers of the Canadian Elite Basketball League (CEBL) announced Friday that the franchise has set a new record for season ticket memberships ahead of their home opener against the Vancouver Bandits on May 15 at SaskTel Centre. The 82 per cent increase of season ticket sales over the 2024 season will continue to climb for the 2025 season as fans have the ability to secure season tickets at a prorated price. The Rattlers saw strong growth in 2024 with season ticket sales up 45 per cent, setting a new single game attendance record of 3,500 on June 20, and hosting over 25,000 fans throughout the 2024 season at SaskTel Centre. “We are very pleased to see the meteoric growth of the Rattlers as we head into the 2025 campaign in what will be our largest season in history,” said Rattlers President, Lee Genier. SaskTel Centre is the second-largest venue in the CEBL with a capacity of over 15,000. The Winnipeg Sea Bears play out of Canada Life Centre which has a capacity of 16,345. The Sea Bears had an average attendance of 7,843 throughout their 10 home games, including their home playoff game. The Calgary Surge and Edmonton Stingers hosted the Battle Of Alberta Game at the Saddledome at the start of the 2024 season setting a league single-game attendance record of 12,327 fans. The Rattlers look to compete with their conference rivals for the league attendance record. “The Rattlers Front Office is working extremely hard to make the 2025 season, the Year of the Snake,” said Rattlers Manager of Ticket Sales and Premium Seating, Graham Forrester. “We have seen incredible support from the community and we are very excited to announce this milestone as the Rattlers organization continues to grow.” The Rattlers are positioned to have a packed house for their home opener on May 15, 2025 at SaskTel Centre proudly presented by Ens Toyota. Ticket sales are on pace to surpass previous home opener attendance records, with the addition of recording superstar Rebecca Strong performing at halftime . Strong performed on June 20, 2024 which happens to be the single-game franchise record. The Rattlers have built a recipe of success with their home opener filled with entertainment and activations throughout the game. Tickets are available now through Ticketmaster starting at $20 for single-game tickets, with additional group pricing discounts available through bulk purchases. Premium seat options are available including VIP tables, Luxury Suites, and the Rattlers Courtside Lounge. All tickets options can also be purchased through the Rattlers Front Office in Downtown Saskatoon (306) 244-2181, Saskatchewan Rattlers website , or via Ticketmaster . For more seating options, and partnership opportunities; fans can contact a member of the Rattlers Front Office . The full 2025 Rattlers schedule has been released, which features a new 24-game slate. The 2025 CEBL Playoffs are scheduled to begin Thursday, August 14 with the Conference Play-In games, followed by the Conference Semifinals on Saturday, August 16. The winners will advance to CW25 to join the Winnipeg Sea Bears (host team) and the top-ranked team from the Eastern Conference who are automatically seeded into the Conference Finals. The full playoff schedule with tipoff times will be announced at a later date. General public and returning season ticket members can claim their seats for the entire Rattlers 2025 season by using Account Manager . Season tickets starting at $235 in the bronze. All tickets can also be purchased through the Rattlers Front Office (306) 244-2181, Saskatchewan Rattlers website , or via Ticketmaster . Flex Ticket Bundles can be purchased online or at the Rattlers Front Office , which features a minimum of four-tickets in any section with a bonus gift card to Moxies. Single game tickets are available now via Ticketmaster . For more seating options, suites, and group rates; fans can contact an account executive . ### About the Saskatchewan Rattlers The Saskatchewan Rattlers are Saskatchewan’s professional basketball team, one of the six original teams in the CEBL – the Rattlers won the 2019 inaugural season championship. Playing out of SaskTel Centre in Saskatoon, Saskatchewan – the Rattlers offer an entertainment-focused environment surrounded by some of the world’s top professional athletes. The Rattlers are a community-first organization and take pride in their ability to bring communities together while making sport more accessible to the province.
More Posts